The Desirable Personal Characteristics of Employees Required by Varied Enterprises

  • ภัทรวดี สอนเวียง
  • อังค์วรา เหลืองนภา
Keywords: desirable characteristics, enterprises, business professions

Abstract

In the present, each enterprise has different desirable characteristics, but no one can tell exactly what different desirable features are. The purpose of this research, therefore, aims to investigate the desirable characteristics of employees in business careers according to the enterprises’ needs. The data obtained from the questionnaire where the Business English students from Suan Sunandha Rajabhat University in year 2017 practiced their job training in 4 careers including, government organizations, private companies, airlines, and hotels (all 57 workplaces). The desirable characteristics are divided into 5 fields. The results of the study were as follows: 1) The most desirable characteristics of employee was the moral and ethics, for example, honesty especially in the private companies, airlines and hotels. 2) The knowledge was the most important characteristics for working in government organizations, while airlines and hotels focus on knowledge related to the internships.  3) The most desirable characteristics of employee was the intellectual skills, for example, prioritizing skill especially in government organizations, private companies and hotels. 4) The interpersonal skills were the most important characteristics for working in government organizations, as well as in private companies, such as being able to adapt yourself to your colleagues and others easily. 5) The most desirable characteristics of employee was the Information technology and communication skills, for example, having computer and technologies skills especially in government organizations, private companies and airlines.

References

กฤตยา ฐานุวรภัทร. (2555). คุณลักษณะบัณฑิตที่พึงประสงค์สำหรับสถานประกอบการ กรณีศึกษาบัณฑิตสาขาวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร คณะสังคมศาสตร์และศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัย นอร์ทเชียงใหม่ [ออนไลน์]. สืบค้น 2 กันยายน 2561, จาก: http://research.northcm.ac. th/attachments/file/130325111711.pdf
นันทา เติมสมบัติถาวร, พัชราภรณ์ หงส์สิบสอง และ ศิริลักษณ์ นรินทร์รัตน์. (ม.ป.ป.). คุณลักษณะที่พึงประสงค์ของนักศึกษาฝึกงานสาขาวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารสากลที่สถานประกอบการต้องการน่าน : มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลล้านนา [ออนไลน์]. สืบค้น 2 กันยายน 2561, จาก: https://repository. rmutp.ac.th/bitstream/handle/123456789/1668/IRD_58_161.pdf?sequence=1
รุ่งรัตน์ หัตถกรรม, ราเมศร์ พรหมชาติ, นรินทร์ เจตธำรง, กนกเกล้า แกล้วกล้า และวีรากร รัตกูล. (2559). คุณลักษณะที่พึงประสงค์ของผู้สำเร็จการศึกษาระดับปริญญาตรี สาขาวิชาการท่องเที่ยวและการโรงแรมที่เข้าทำงานในสถานประกอบการตามทัศนคติ ของผู้บริหารสถานประกอบการในจังหวัดบุรีรัมย์ มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ [ออนไลน์]. สืบค้น 3 กันยายน พ.ศ. 2561, จาก: http:// dspace.bru.ac.th/xmlui/bitstream/handle/123456789/3377/2559-research-rungrad.S_opt.pdf?sequence=1&isAllowed=y
อธิวัฒน์ โพธิ์พนา และ สุเมธ พิลึก. (ม.ป.ป.). คุณลักษณะบัณฑิตที่พึงประสงค์ของมหาวิทยาลัยเจ้าพระยาตามทัศนะของผู้ใช้บัณฑิต. นเรศวรวิจัย ครั้งที่ 12: วิจัยและนวัตกรรมกับการพัฒนาประเทศ นครสวรรค์: มหาวิทยาลัยเจ้าพระยา [ออนไลน์]. สืบค้น 3 กันยายน 2561, จาก: file:///C:/Users/ Administrator/ Downloads/203.pdf
Hope Christina H. Deita, อาจารย์อาคม เผือกจันทึก. (2556). คุณลักษณะที่พึงประสงค์ของนักศึกษาฝึกงาน สาขาวิชาภาษาอังกฤษสื่อสารธุรกิจ ตามความต้องการของสถานประกอบการ. วารสารวิชาการศรีปทุม, 9(3), 27-33.
Published
2020-05-18
Section
Articles